Frågor och svar

Vi börjar med ett kundbesök där vi går igenom hur Ni vill att städningen skall utföras i Er bostad och hur mycket tid Ni vill boka. Den här genomgången är kostnadsfri och ingenting som du förbinder dig till.

När vi är överens om upplägget i er bostad kvitterar vi ut nycklar där vi har noggranna rutiner för hur dessa skall hanteras. Alla nycklar förses med en anonym säkerhetsbricka och förvaras aldrig tillsammans med koder eller adressuppgifter. Personal kvitterar ut sina nycklar enligt uppgjorda rutiner. Du kan givetvis själv låsa upp åt oss, du får ett sms i god tid innan vi kommer för att veta ungefär vilken tid som gäller.

Vi har förstått att många kan tycka att det känns obehagligt om vi städar med material som har använts i andra människors hem, även om dessa tvättats innan vi kommer hem till er.

För att du inte skall behöva använda material som använts i andra människors hem kommer vi att skicka med ett städkit med rengöringsmedel,  microtrasor m m som behövs för att vi skall kunna utföra ett bra arbete i ditt hem. Ni tvättar dessa i samband med t ex tvätt av handdukar till nästa tillfälle och vet att det bara är ert hem som städats med dessa produkter.

Det enda ni behöver tillhandahålla är en väl fungerande dammsugare.

Vi börjar alltid med en grundlig startstädning i samband med ditt första städtillfälle.

Miljö & Auktorisation

”Vi räddar världen lite grann varje dag” Svanen:

Många kallar sig miljömärkta men Städbolaget är en av få mycket få städfirmor som är licensierade enligt miljömärkningen Svanen, vårt licensnummer är 3076 0104. Detta garanterar att du alltid får en leverantör som ligger i den absoluta framkanten när det gäller utveckling av olika städmetoder, kemikalier och transporter för att minska miljöpåverkan.

Kriterierna för att bli Svanenmärkt baseras på en väl genomlyst analys av företagets miljöarbete, allt från vilka rengöringsmedel vi använder till hur vi transporterar oss.

  • Vi arbetar ständigt för att hitta nya bättre medel och städmetoder
  • Vi utbildar oss regelbundet i Eco-driving
  • Microfiber ersätter så långt möjligt kemikalier

Doseringsutrustningar med koncentrat

Noga planerad logistik för alla våra fordon som givetvis är miljöklassade. Detta arbete sker kontinuerligt för att vi verkligen skall vara så klimatsmarta som möjligt.

Här kan du läsa mer om hur det fungerar.

Är du inte nöjd med vårt arbete så åtgärdar vi det snarast, kontakta oss så fort som möjligt men senast dagen efter för att garantin skall gälla.

Vi städar över hela smålandsregionen

RUT är en förkortning som står för Rengöring, Underhåll och Tvätt och används som ett samlingsnamn för att beskriva skatteavdraget för hushållsnära tjänster.

Vi fakturerar alla uppdrag varje månad i efterskott och sköter sedan allt arbete när det gäller rutavdraget. Den räkning du får kommer bara innehålla det du skall betala inom ramarna för rutavdraget.

För att veta mer om vilka tjänster som är berättigade till rutavdrag kan du gå in på skatteverkets hemsida här: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotochrutarbete/exempelparutarbete.106.5c1163881590be297b53de7.html

En trygghet för kunder, företag och medarbetare.

Städbolaget AB gillar schyssta villkor, därför har vi också valt att bli ett auktoriserat Serviceföretag. Auktorisationen är skapad för att stärka städbranschens rykte och anseende genom att kontrollera och framhålla seriösa företag på marknaden. Ett auktoriserat serviceföretag garanterar trygghet, säkerhet och ansvar

Som auktoriserat företag garanterar vi att vi följer de lagar och riktlinjer som finns genom att:

  • Varje år omprövas företagets auktorisation av en auktorisationsnämnd bestående av representanter från branschen och fackförbunden.
  • Vi har revisorsplikt och löpande ekonomisk kontroll som visar att vi betalar skatter och arbetsgivaravgifter enligt lag.
  • Givetvis har alla våra anställda en trygghet i ett kollektivavtal.
  • Id-kort för alla anställda (Vi använder oss av ID-06)
  • Kontinuerlig utbildning av medarbetare.
  • Ansvarsförsäkring

För fullständiga information om kriterierna kan du läsa mer här.

När vi kvitterar ut nycklar har vi noggranna rutiner för hur dessa skall hanteras. Alla nycklar förses med en anonym säkerhetsbricka och förvaras aldrig tillsammans med koder eller adressuppgifter.

Personal kvitterar ut sina nycklar enligt uppgjorda rutiner. Du kan givetvis själv låsa upp åt oss, du får ett sms i god tid innan vi kommer för att veta ungefär vilken tid som gäller.

Om vår personal av oaktsamhet/vårdslöshet råkar förstöra något i ditt hem har vi en ansvarsförsäkring som täcker dessa skador.

Eftersom vi är ett auktoriserat serviceföretag betalar vi också alla övriga skatter och försäkringar som gäller enligt kollektivavtal.

Innan vi anställer nya medarbetare som skall arbeta i våra kunders bostäder gör vi utdrag från Polisens belastningsregister, vi har även andra rutiner vid anställning för att säkerställa att Du som kund skall kunna känna dig trygg, t ex tystnadsavtal osv. All vår personal bär våra identifikationsbrickor enligt ID-06 kriterier.

Vår ambition är att det alltid skall vara samma personer som kommer för att säkerställa kontinuitet, givetvis drabbas även vi av frånvaro på grund av sjukdomar eller annat men vi försöker alltid lösa och kommunicera ändringar för att det inte skall uppstå några oklarheter.

Dagen innan vi kommer får Ni ett sms om vilken tid vi kommer och vem/vilka som kommer att utföra uppdraget i just Ert hem.

När man bestämt sig för att flytta vill man gärna lämna det gamla bakom sig, då lämnar ni med fördel över flyttstädningen till oss och vi tar ansvar för att bostaden klarar städbesiktningen.

Vi följer mäklarsamfundets rekommendationer som ni kan läsa mer om här http://www.maklarsamfundet.se/sites/default/files/Kopa_salja/Pdf/stadning.pdf

Det enda du behöver göra är att se till så kyl & frys är urplockade, avfrostade och utdragna, Har ni ett badkar med löstagbar front bör du också lyfta av den innan vi kommer.

Våra tjänster