”Stabila regelverk står högt upp på önskelistan”
Vi fick en pratstund med Philip Rüdiger, som är vd för Städbolaget.se, och passade på att ställa några frågor om livet på jobbet inom städbranschen och på fritiden.
Hallå, Philip Rüdiger, vad händer på jobbet idag?
– Idag är det full rulle här på jobbet. Vår personal är ute och städar hos våra kunder. Själv sitter jag inne på kontoret och ser över planerna för det kommande halvåret.
Hur är utvecklingen inom städbranschen just nu?
– Utvecklingen har varit positiv länge nu och vi har vuxit konstant under flera års tid. Även framåt ser det lovande ut. Fler och fler upptäcker hur otroligt skönt det är att slippa städningen och att det inte behöver bli speciellt dyrt alls att ta in någon som gör jobbet.
Vilka är de största utmaningarna för bolaget och för dig som vd?
– Att hitta bra folk är svårt. Man kan lätt tro att vem som helst kan göra det. Så är det kanske i viss mån, men vi vill ju ha anställda som vi vet är pålitliga och noggranna i alla lägen. När du skickar ut någon till en kund vill du ju känna dig säker på att den personen kommer att funka i alla lägen och gör det där lilla extra.
Det ansvaret kan du inte ge till vem som helst.
Att vara vd är ett svårt och ansvarsfullt jobb. Hur fungerar det med familjelivet?
– Jag försöker se till att vara hemma och närvarande hos min familj varje dag. Visst är det sant att som vd är du aldrig hundra procent ledig. Samtidigt har jag ju viss flexibilitet när det gäller att disponera min arbetstid, vilket ger mig en möjlighet att planera så att jag hinner med mina nära och kära trots långa arbetsdagar.
Det är en utmaning förstås, men jag upplever att det fungerar bra.
Har du några fritidsintressen?
– Jag gillar ju att spela golf. Golf är verkligen ett intresse som kan äta upp varje ledig stund, men jag får ju begränsa mig förstås. Jag försöker ändå hinna med en runda i veckan, så jag inte tappar formen helt. Just nu försöker jag få in lite regelbundenhet i träning på gymmet och löpbandet, jag är lite av en periodare där tyvärr.
– Vilka möjligheter och utmaningar ser du framöver? – Jag ser stora möjligheter för oss att fortsätta växa framöver, men det förutsätter att vi klarar av att behålla kvaliteten och vår höga kundnöjdhet som vi har idag.
En stor utmaning kommer att bli att hitta bra personal som helst har körkort och som har de språkkunskaper som krävs för att arbeta hos oss.
En annan intressant utmaning i den digitala tidsålder vi lever i, är att behålla den mänskliga kontakten med våra kunder eftersom nästan all ärendehantering kommer automatiseras d v s våra kunder kan själva styra sina extrabeställningar, hantera sin ekonomi och avbokningar av tjänster i framtiden.
Något som känns bra inför framtiden är att RUT-avdraget är här för att stanna, även om det kanske blir i en annan skepnad. Flera av riksdagspartierna har nämligen planer på att vidga avdraget ytterligare, och dra nytta av de goda effekter som kommer av att fler hushåll får möjligheten att köpa hjälp i hemmet. Sammantaget kommer det att stärka vår tillväxt ytterligare.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]